Aantrekkelijk, hoezo?
Laat ik nou altijd gedacht hebben dat fotografen die zonnebloemen fotograferen heel geduldige mensen zijn. Die wachten tot er eindelijk een bij op de bloem landt, om vervolgens snel een foto te nemen.
Deze zomer hebben we zelf zonnebloemen in de tuin. Sommige zijn maar liefst twee meter hoog geworden. Ik vind ze wel fotogeniek, dus ik pak mijn camera en knip een paar foto’s. Wat mij verrast is dat op vrijwel elke zonnebloem wel een bij zit. Kennelijk is de zonnebloem zó aantrekkelijk, dat de bijen er maar wat graag op zitten om de honing te oogsten.
Als fotograaf van zonnebloemen hoef je dus helemaal niet geduldig te zijn…
Aantrekkelijk zijn
Met klanten heb ik wel eens gesprekken over aantrekkelijk zijn. Lang niet iedereen wil heel aantrekkelijk zijn. Het voelt ongemakkelijk om veel aandacht te krijgen. Toch wil haast iedereen succesvol zijn.
Volgens mij hebben succes en aantrekkelijk zijn heel veel met elkaar te maken. Wie erin slaagt aantrekkelijk te zijn, trekt anderen aan, zoals een zonnebloem bijen aantrekt.
Wat kunnen we leren van de zonnebloem?
- Leer wat de ander belangrijk vindt en kleed je daarop
Denk aan hoe je je voorbereidt op een sollicitatie of presentatie. Er is best veel bekend over wat daarvoor werkt en wat niet. Zo vergroot je je kansen zonder jezelf te verliezen. - Sta open
De zonnebloem opent zich ruimhartig voor contact. En heeft veel te bieden. Bijen kunnen op hun gemak rondneuzen en hun werk doen. Want hé, zonder bijen is de zonnebloem echt niet succesvol. - Zichtbaarheid werkt. Opvallen mag!
Met zijn lengte torent hij overal bovenuit. Zijn kleur kun je niet over het hoofd zien. En de bloemen zijn ook fors. Hij is dus heel zichtbaar. De zonnebloemenvelden in Frankrijk vallen net zo op als onze bollenvelden. - Zorg voor een blikvanger
De zonnebloem heeft een zeer opvallende kruin, maar zijn steel en bladeren zijn onopvallend zachtgroen. Niks bijzonders. Zijn steel is wel lang. De bloem fungeert als een blikvanger in een opvallende kleur. Ook jij kunt gebruik maken van een blikvanger, bijvoorbeeld in de vorm van een statement sieraad. - Wees voluit aantrekkelijk en de rest komt vanzelf
Nu klinkt dat wel heel gemakkelijk. Toch is dit idee de grondslag onder Personal Branding. Bij Personal Branding onderzoek je allereerst wie je bent, en wat jou jou maakt. Om vervolgens heel nadrukkelijk dàt te gaan zijn.Dus als jij een zonnebloem bent, ga dan voluit zonnebloem te zijn, in plaats van te proberen je voor te doen als een tulp of een roos. Dat gaat nooit lukken. Niets zo aantrekkelijk als jij in volle glorie. Let op! Dit is iets anders dan “ze moeten me maar nemen zoals ik ben.” Het is actief geweldig zijn. Actief aantrekkelijk zijn. En daarop inzetten.
Vraag jezelf eens af:
- Durf ik aantrekkelijk te zijn?
- En hoe ga ik dat actief aanpakken, en toch dichtbij mezelf blijven?
Geef een reactie