Inhoud
Helaas kan ik niet tegengaan dat ik gebeld word door telemarketeers, en word gestoord in mijn werk, in mijn denkpatroon, in mijn concentratie. Het bel-me-niet-register heeft daar voor mij geen verschil gemaakt. Ik hoor vaak al binnen een seconde aan het toontje van de beller, dat ik een telemarketeer aan de lijn heb. Het is luid, te enthousiast, te onnatuurlijk, en onpersoonlijk. Ik schiet onmiddellijk in “NEE”, heb moeite te luisteren, en moet mezelf bijeenrapen om beleefd te bedanken voor de eer. Herkenbaar?
Het toontje werkt niet. Ik ben geïrriteerd. Wat is het doel? Een gesprek met mij loskrijgen, een afspraak maken?
Zonder mij te kennen, zonder zich te hebben verdiept in mijn situatie ongevraagd binnenvallen, en soms nog met de brutaliteit om na mijn zo beleefd mogelijk afwimpelen, doorvragen waarom ik niet geïnteresseerd ben. Brrrrrr. Ik huiver.
De stem van de spreker, het toontje waarmee de beller voor de zoveelste keer een gesprek begint, ze voegen non-verbale boodschappen toe aan de tekst. Het is hoorbaar dat het de zoveelste keer is, dat het belscript opgelezen wordt, of opgezegd. Als een deuntje, onnatuurlijk, als een “ding dat gezegd moet worden”.
Ook in de telemarketing gaat het om beïnvloeden. Maar je kunt pas beïnvloeden, als er contact tot stand is gekomen. En contact maken doe je niet met een vrolijke over-enthousiaste telefoonstem. Hallo!!! Ik ben introvert. Met zo’n toon overstem je mij; je stemt niet af op mijn sociale energie. Zo’n toon schiet in mijn allergie; ik ben weg. Of je nu doordramt of niet. Je hebt het voorgoed verloren.
Als spreker ben je je vaak niet bewust van de non-verbale boodschappen, en als luisteraar zijn we ons nog minder bewust dat we oordelen en beslissen op basis van non-verbale signalen. Veel verloopt onbewust, en op de achtergrond. Maar ondertussen…. Als je non-verbaal het gesprek verliest, kom je er verbaal niet meer makkelijk doorheen.
Ik ben benieuwd naar jouw ideeën. Dank je wel alvast.
foto Riet de Vlieger met Carla van den Puttelaar | © Paul Steenbakker Het is…