Deze week is het Hot nieuws dat mooie mensen eerder worden aangenomen voor een baan dan minder mooie mensen. Waarbij mooi staat voor aantrekkelijkheid, zelfvertrouwen en fysieke fitheid. Het Sociaal Cultureel Planbureau heeft aangetoond dat het zo is. En niet zo’n klein beetje ook.
 
Onderzoek van het Sociaal Planbureau naar het effect van uiterlijk bij sollicitatie toont aan dat dit effect heel groot is.

Onderzoek van het Sociaal Planbureau naar het effect van uiterlijk bij sollicitatie toont aan dat dit effect heel groot is.

Lees hier het hele artikel.

Zouden de onderzoekers zich ervan bewust zijn, dat ook de kleding op de foto’s boodschappen uitzendt? En de de kapsels, die hier en daar gedateerd zijn?

Het is wel grappig dat deze informatie nu de headlines haalt. Je uiterlijk (uitstraling – tonen van zelfvertrouwen) is een krachtig middel om een ander voor je te winnen. Voor jezelf als persoon; en voor hetgeen je te zeggen hebt. Dit gegeven is een van de pijlers onder mijn vakgebied als image consultant.

De ander moet ALTIJD eerst met jou kennismaken, om te kunnen horen wat je zegt. Dat vraagt een paar minuten.

Is mooi zijn een feit, of kun je er iets aan doen?

Vanmorgen las ik een reactie op dit “nieuws” dat je flaporen en een haviksneus kunt veranderen, maar bijvoorbeeld je lengte niet. Er zijn inderdaad aspecten die gegeven zijn. Maar er zijn ook heel veel factoren die beïnvloedbaar zijn.

Robert Willemsen deed jaren geleden uitgebreid foto-onderzoek en toonde vergelijkbare effecten aan in zijn boek “De stijl van succes”.

Een “mooi mens” is soms niet eens mooi. Maar wel aantrekkelijk, aanstekelijk, interessant. Een mens uit één stuk, interessant om naar te kijken, en boeiend om mee te spreken.

Speciaal voor vrouwen, die met hun uitstraling hun effect op anderen willen vergroten, heb ik het boek

Don’t give up

Ben je onzeker over je uitstraling? Maak eens een afspraak, of volg een workshop. En krijg met een paar op jou afgestemde tips een nieuwe kijk op jezelf, en nieuwe kansen in je carrière. Het enige dat je daarna moet doen is het uitvoeren, en volhouden.

Pas op, een zogenaamde “make-over” is bedoeld voor een mooi plaatje voor één dag. Wat jij nodig hebt is een transformatie, wat altijd betekent: meer jezelf zijn, maar dan op een volgend niveau.

 

Wil je reageren? Dat kan hieronder.

 

Meer over dit onderwerp: