Geïrriteerd door non-verbale communicatie

Helaas kan ik niet tegengaan dat ik gebeld word door telemarketeers, en word gestoord in mijn werk, in mijn denkpatroon, in mijn concentratie. Het bel-me-niet-register heeft daar voor mij geen verschil gemaakt. Ik hoor vaak al binnen een seconde aan het toontje van de beller, dat ik een telemarketeer aan de lijn heb. Het is luid, te enthousiast, te onnatuurlijk, en onpersoonlijk. Ik schiet onmiddellijk in “NEE”, heb moeite te luisteren, en moet mezelf bijeenrapen om beleefd te bedanken voor de eer. Herkenbaar?

Het toontje werkt niet. Ik ben geïrriteerd. Wat is het doel? Een gesprek met mij loskrijgen, een afspraak maken?

Zonder mij te kennen, zonder zich te hebben verdiept in mijn situatie ongevraagd binnenvallen, en soms nog met de brutaliteit om na mijn zo beleefd mogelijk afwimpelen, doorvragen waarom ik niet geïnteresseerd ben. Brrrrrr. Ik huiver.

Non-verbaal, ook aan de telefoon

De stem van de spreker, het toontje waarmee de beller voor de zoveelste keer een gesprek begint, ze voegen non-verbale boodschappen toe aan de tekst. Het is hoorbaar dat het de zoveelste keer is, dat het belscript opgelezen wordt, of opgezegd. Als een deuntje, onnatuurlijk, als een “ding dat gezegd moet worden”.

Ook in de telemarketing gaat het om beïnvloeden. Maar je kunt pas beïnvloeden, als er contact tot stand is gekomen. En contact maken doe je niet met een vrolijke over-enthousiaste telefoonstem. Hallo!!! Ik ben introvert. Met zo’n toon overstem je mij; je stemt niet af op mijn sociale energie. Zo’n toon schiet in mijn allergie; ik ben weg. Of je nu doordramt of niet. Je hebt het voorgoed verloren.

Hoe kom je wel met mij in contact?

  1. Doe je huiswerk , verdiep je in mij voor je me belt, weet wat ik nodig heb op dat moment.
  2. Sta erbij stil, dat je mijn concentratie onderbreekt. Vraag of het wel schikt, of ik tijd heb,
  3. Informeer of ik interesse heb in een gesprek over een andere energieleverancier, een nieuwe telefoonprovider, kabelexploitant, of ik overweeg nieuwe kozijnen aan te schaffen etc. Immers, hoe vaak heeft een mens nieuwe kozijnen nodig?
    Loop even langs, om te kijken hoe ons huis er bij staat…
    Lees op mijn website wat ik doe, hoe mijn bedrijf in elkaar zit, enz. Zodat je me niet stoort voor dingen die niet op mij van toepassing zijn. Ik heb niemand binnen mijn eenmanszaak, die zich met de marketing bezig houdt…
  4. Accepteer een vriendelijk “nee” als “nee”. Het gaat geen “ja” worden door te drammen.
  5. Sluit non-verbaal op mij aan. Sluit aan op de toon waarmee ik de telefoon opneem. Misschien met iets meer energie, maar overstem me niet.

Non-verbale communicatie is niet gemakkelijk…

Als spreker ben je je vaak niet bewust van de non-verbale boodschappen, en als luisteraar zijn we ons nog minder bewust dat we oordelen en beslissen op basis van non-verbale signalen. Veel verloopt onbewust, en op de achtergrond. Maar ondertussen…. Als je non-verbaal het gesprek verliest, kom je er verbaal niet meer makkelijk doorheen.

Wil je reageren?

Ik ben benieuwd naar jouw ideeën. Dank je wel alvast.